Saturday, September 18, 2010

Ciri-ciri wanita soleha

Pada suatu hari Fatimah bertanya kepada Rasulullah siapakah wanita yg.pertama memasukki syurga.Jawab Rasulullah''Wanita itu ialah Mutiah.Fatimah terkejut ternyata bukan dirinya sebagai yg.dijangkakan.Mengapa bukan dirinya sedangkan dia merupakan puteri rasulullah.
Fatimah begitu teruja ingin mengetahui siapakah Mutiah dan apakah kehebatanya.Apakah yg.dilakukkan sehingga mendapat penghormatan yg.begitu tinggi.Fatimahmeminta izin kepada suaminya Ali bin Abi Thalib untuk berangkat mencari rumah Mutiah.Puteranya yg. masih kecil tidak berhenti menangis kerana ingin mengikutnya.Hasan puteranya itu dibawa bersama mengikut bondanya Fatimah.
Sampai sahaja di hadapan rumah Mutiah,Fatimah mengetuk pintu dan memberi salam.''Asalamualaikum ...!''.''Alaikumussalam !siapa diluar?'' suara penuh merdu,lemah lembut dan bersopan menjawabnya.''Saya Fatimah puteri Rasulullah''.''Alhamdulillah,alangkah bahagianya saya hari ini kerana Fatimah sudi menziarahi saya''.Jawab Mutiah penuh gembira.
Apabila Fatimah mula melangkah masuk ke pintu Mutiah bertanya lagi''Fatimah datang bersendirian sahaja?''."Aku di temani Hasan''Jawab Fatimah.''Aduh,maaf ya Fatimah saya belum mendapat keizinanuntuk menerima tetamu lelaki''terang Mutiah yg.agak keberatan."Hasan masih kecil''jelas Fatimah."Meskipun kecil Hasan tetap lelaki jadi bagaimana esok sahaja datang kembali,saya akan minta izin kepada suami saya''jelas Mutiah minta dimengertikan.
Esoknya Fatimah datang lagi tetapi membawa Hasan dan Husin.Mutiah tidak dapat menerima kedatangan Husain kerana dia hanya meminta keizinan dari suaminya hanya untuk Hasan sahaja.Fatimah gagal lagi namun begitu dia tetap mencuba untuk keesokkan harinya pula.
Keesokkan hari Fatimah mencuba lagi dan di sambut dengan baik oleh Mutiah.Rumah Mutiah sangat sederhana.Rumahnya bersih walaupun tiada perabot mewah menghiasi tetap sahaja nampak kemas dan cantik.Sehingga putera Fatimah iaitu Hasan dan Husain senang bermain sedangkan sebelum ini puteranya itu agak sukar menyesuaikan diri di rumah orang lain."Maaf ya Fatimah saya tidak dapat menemani Fatimah duduk kerana hari hampir tengahari saya harus ke dapur menyiapkan juadah makan tengahari untuk suami saya''terang Mutiah.Apabila siap Mutiah menghidangkan di atas meja makan dan di ikuti sebatang rotan yg. di letakkan behampiran hidangan makanan suaminya.Fatimah menjadi hairan lalu bertanya adakah suami Mutiah bekerja sebagai pengembala di ladang.''bukan,bercucuk tanam''jawab Mutiah.''Tetapi mengapa kau menyediakan rotan?''tanya Fatimah.
Sebenarnya rotan itu untuk merotan punggungnya jika hidangan yg.disediakan tidak menepati citarasa suaminya.Ini bermakna dia tidak boleh menyenangkan hati suaminya.''Adakah suamimu yg.menyuruhnya berbuat begitu?''tanya Fatimah.''Ohtidak,suami saya seorang yg.penyayang ,ini semua semata-mata kehendak saya agar saya tidak menjadi isteri yg.derhaka kepada suami.
Setelah mendengar penjelasan ini Fatimah pun minta izin pulang dahulu.Hatinya berkata ''Mutiah wajar menjadi penghuni pertama di syurga kerana keikhlasan,ketulusan dan pengorbanannya kepada suaminya''.



-Semoga dengan cerita ringkas ini kita bersama mendapat pengajaran yg.baik untuk menjadi yg.terbaik.-UNTUK SAYA DAN ANDA

No comments:

Post a Comment